fredag 5 december 2008

Kan det vara så illa?

Jag brukar skriva positivt om Billerud ... medan jag är skeptisk till Stora Enso.

Idag fick jag helt plötsligt en helt ogrundad misstanke ... ett slag i ansiktet kan man säga.

Dagens Billerud är en spin-off från Stora Enso och gamla Assi-Domän ... men grundarföretagen har fortsatt att leverera massaved. Vi vet inte så mycket om villkoren för leveranserna, men sedan något år bygger Billerud upp en egen inköpsorganisation ... först i Norrbotten och sedan ett inköpsbolag i Baltikum. Nästa steg blir antagligen en egen organisation i Östergötland och angränsande områden.

Det måste finnas en logisk förklaring ... att bygga en inköpsorganisation från grunden är varken lätt eller billigt ... och det enda jag kan komma på är att massaveden varit "oskäligt" prissatt med de gamla avtalen.

Om jag har rätt ... även blinda höns kan ju hitta något korn av sanning ... så betyder det att prissänkningarna på massaved inte slår igenom på kort sikt.

Med tanke på att Billerud förbrukar 5 miljoner kubikmeter per år, så bör en prissänkning med 60 kr/ kubikmeter betyda +300 MSEK på resultatet allt annat lika ...

Vi får kanske nöja oss med sparprogrammen som skall ge 100 + 150 MSEK, effekter av en starkare euro på en omsättning om 8 miljarder kronor och en "grundintjäning" på 450 MSEK.

Det blir nog bra, det också.

Inga kommentarer: