måndag 6 april 2009

Sågverksnytt

Tysklands största sågverksföretag, Klenk Holz, har ställt in betalningarna för "nya" sågen i Vogelsheim. Förlusterna har varit mycket stora sedan starten 2002 trots att sågen är modern och rejält stor. Kanske har man läst August Strindbergs "Hemsöborna"? Sågverket verkar ligga i en ekonomisk frizon, så utan att veta något säkert så antar jag att eu-pengar var avgörande för etableringen.

Klausner Group hade samma fokus på investeringsbidrag, men det har inte fungerat ändå ...

Rörvik Timber har gjort något liknande, fast i mindre skala ... En fix idé hos huvudägaren att producera för fullt i alla konjunkturlägen fungerade inte i verkligheten. Nyemissionen rycker närmare.

Snabba cash behöver också Setra group ... som vinstvarnar. Fast 2Q 2009 blir jämförbart med 2Q 2008, och det talar ju för en vändning på marknaden.

Mina fria fantasier om Setra Group publicerar jag på fredag ... besöksstatistiken är något dyster, och det vore trevligt om någon tittade förbi.

Lilla privata Hållanders Sågverk investerar däremot för framtiden, och ser en något förbättrad marknad.

2 kommentarer:

Cornucopia? sa...

Jag uppskattar iaf dina skriverier.

Indy sa...

Tack ... på fredag fatiserar jag om en strukturaffär.