tisdag 11 augusti 2009

Quite odd ...

Google Analytics är väldigt användbart ... och jag har just konstaterat ett spännande samband. Antalet besökare är omvänt proportionellt mot hur mycket jag skriver ... jag har alltså flest besökare de dagar jag inte skriver något alls. Om jag slutar skriva borde bloggen få otroligt många besökare ... helt logiskt.

På samma sätt har jag jämfört Rörvik Timber och Bergs Timber ... p/s-talen är 0,1 respektive 0,3 och när väl Rörviks rekonstruktion är klar så borde det bli en utjämning. Det är inte många investeringar som har den här potentialen ... +200% på två månader. Om nu någon vågar ta risken.

Holmen tror i alla fall på sågade trävaror, och idag togs första spadtaget för det nya sågverket. Synergierna med pappersbruket är säkert betydande och produktionskostnaden per kubikmeter blir antagligen rock-bottom-low.

Listpriset för långfibrig massa är nu 690 USD/ton i Europa, och marknadsnoteringen fortsätter uppåt om än med viss fördröjning. Terminspriset antyder att det nu är dags för en paus i prisökningarna ... men för svenska tillverkare har en fallande dollarkurs sopat undan den senaste höjningen. Kanske blir det ändå ytterligare höjning av priset i september, med hänsyn till just dollarkursen men kanske framförallt till god kinesisk efterfrågan.

Mondi höjer priset på white-top kraftliner med 50 EUR/ton, och det är verkligen ett trendbrott.

Cascades är ett bolag att som förbättrar resultatet kvartal efter kvartal. Stort i Kanada på wellpapp, kartong och mjukpapper, men dom har också betydande verksamhet i USA. Ett alternativ till Rock Tenn men utan svartlutseffekter. Konkurenten Graphic Packaging har inte alls samma goda utveckling, trots svartlut.

Inga kommentarer: