onsdag 27 maj 2009

Sågverk i norr ser ljusare på framtiden

Ytterligare några positiva tongångar. Vi noterar att Setra just nu lägger ner sina väl fungerande sågverk i Lövholmen och Färila. Kanske framsynt, men jag lutar mer mot "noll koll".

Även i söder händer det saker, och idag kom Rörvik Timber med sin preliminära rekonstruktionsplan. Inte så mycket nytt kanske, men det verkar trots allt positivt.

Johan Hansen gnäller som vanligt över de "höga" timmerpriserna, när det istället handlar om hans egna brister som företagsledare. Därför är det mycket glädjande att en annan aktör, som har förmåga att driva sågverk med lönsamhet, nu höjer priserna. High-five eller vad det nu är ungdomen säger i liknande situationer.

Samma aktör höjer också massapriset till 630 USD/ton, så det finns tydligen ett visst tryck i branschen. På bara en månad har södra höjt massapriset med 50 USD/ton ...

Visserligen sjunker samtidigt värdet på USD, men det är ändå positivt om massaindustrin kan kompensera sig för detta. Lagren ute hos kunderna lär vara tillbaka på normala nivåer.

Sören Wibe, som ju haft två professurer i skogsekonomi och nu kandiderar till EU-parlamentet, har kloka tankar om valutasamarbetet tycker jag ...

1 kommentar:

Anonym sa...

Min röst kommer hamna på Wibe. EURON kommer inte överleva detta... Jag tror att när ekonomin börjar vända (i Tyskland, Belgien, Nederländerna etc.) kommer ECB tvingas höja ränta kraftigare och snabbare än vad många bedömmare ser i dagsläget och då kommer länder som inte ligger lika bra i startgroparna såsom Frankrike och länder som haft tuffa lånekriser och kraftiga fall på husmarknaderna såsom Spanien, Grekland, Irland och till viss del även Portogal att börja "bråka" och skrika. Om man ska få en monetär union att fungera så tror jag att man måste ha en gemensam finanspolitik också (vilket jag iofs inte förespråkar). Vi kommer aldrig bli en federation i Europa.. Inte i vår generation iaf... Jag tror heller inte att tyskarna har lust att hjälpa grekerna och spanjorerna mer än vad de redan ha gjort. Tyvärr tror jag att denna finanskris var början på slutet av Euron... Framtiden får sia om jag får rätt. Vad tror du Indy? /J