torsdag 19 februari 2009

Småländsk tragedi ...

Läs gärna "Småländsk tragedi" av Fritiof Nilsson Piraten ... passar bra i dessa tider.

Eller varför inte "Bock i örtagård" av samme författare ... den roligaste boken som skrivits på svenska, enligt vissa kännare.

Igår vinglade jag runt på de småländska vägarna, och hamnade av en händelse i Mörlunda ... urhem för Bergs Timber. Jag kan lämna följande rapport, utan att på något sätt ta ansvar för vad jag skriver ...

Det kom rök ur skorstenarna och lagerutrymmena var inte helt fyllda. Begränsad mängd timmer innan för grindarna ... det är naturligt att dra ner på inköpen om man tror på sjunkande timmerpriser. Skogsstyrelsens statistik är också tydlig ... och lagerminskningen för barrsågtimmer är extra uttalad i södra Sverige. Det lilla bolagskontoret verkade trevligt, och jag tror inte det förekommer någon överdriven representation ... inga flygmaskiner vad jag kunde se.

Kort sagt, ett företag fokuserat på väsentligheterna ... well done. Fast jag kan naturligtvis ha fel.

Igår var det också avstämning för Canfor Pulp Income Fund. Förlust för fjärde kvartalet, och utdelningen sänks till ett minimum. Det negativa resultatet berodde till stor del på positioner i valutor och gas. Dessutom gjorde två av tre anläggningar underhållsstopp, så jag bedömer att den underliggande rörelsen är sund ... men det betyder inte att det är köpläge. De flesta kanadensiska bolagen har en stor del av sina skulder i USD, så resultaten handlar lika mycket om valutaförändringar som själva rörelsen.

Sorgebarnet Rottneros har problem i Spanien, och nu skall Ole Terland göra ett personligt besök ... Miranda är en liten enhet och de stora tillverkarna i Uruguay och Brasilien har helt andra kostnader. Svårt läge.

Inga kommentarer: