torsdag 12 februari 2009

"Analys"?

"Pretentious moi?"

Det där var en replik ur "Fawlty Towers" som jag har som grund för dagens skriverier.

Igår tittade jag på Billerud's informativa webcast ... och vad skall man säga? ... kanske behöver herrarna lite mediaträning ... men budskapet gick fram.

Eftersom jag betalar min bank femtusen kronor i kick-back för lite bättre service, så var jag nyfiken på vad de skarpaste hjärnorna tyckte om Billerud. "Bolaget kom in sämre än förväntat" och därför blev det "sell" och riktkurs 13 kr. Men hallå ... den här killen har alltså inte gjort sitt jobb och i två månader låtit bankens kunder tro att allt var ok. Helt säkert har han en månadslön överstigande etthundratusen kronor, för det är en "stjärnanalytiker".

Jag har i tidigare skriverier behandlat Billerud väl så fylligt ... och här är det gratis. Fast det är klart, var och en ansvarar för sina placeringar och mina betraktelser skall tas med en rejäl näve salt.

Per Lindberg efterlyste igår lägre priser på massaved, och idag blev han bönhörd. Södra sänker priset på både timmer och massaved. Till slut är det som vanligt allmogen som måste dra åt svångremmen, och alla köpare hänvisar till oändliga volymer importved ... som vanligt.

Södra redovisade också resultatet för 2008, och om jag inte räknar fel så gav Q4 en förlust på 90 MSEK. Leif Brodén har ett förflutet inom just Billerud, och hans kommentarer andas faktiskt en viss optimism.

Inga kommentarer: