söndag 21 mars 2010

Din framgång

Leif Brodén är en i skogsbranschen välkänd företagsledare ... Södra heter bolaget ... och nu har han skrivit en bok om ledarskap och personlig utveckling tillsammans med en annan kille.

"Din framgång - ingen annan illa" kostar 269 kronor plus porto 20 kronor från förlaget ... men lite billigare blir det här.

Det går att provläsa de första trettio sidorna här ... så jag gör ett försök.

Och konstaterar att författarna inte är de mest drivna ... men vem kan väl mäta sig med Fritiof Nilsson?

Boken börjar med ett mer eller mindre filosofiskt "Dokument", en avsiktsförklaring ... och den är inte särskilt lättsmält.

Fortsättningen är vad det verkar ett samtal mellan Leif och hans guru ... jag fortsätter läsningen.

Det gäller att balansera kortsiktig vinst mot långsiktig överlevnad, och då är en ständig förbättring av produktiviteten viktig. Att producera mer med samma resurser ... och fokusera på det som går att påverka.

Nu har jag sammanfattat tio sidor text ...

Var boken verkligen så intressant ... så att jag vill satsa 239 kronor av mina besparingar och ett antal timmar av mitt liv?

Ja ... det skulle i så fall vara det långsiktiga arbetet med produktiviteten som lockar.

Men vi måste nog berusa oss först ... för att orka läsa.

Det där var en hint till Sven Delblanc och Husebyborna ...

Jag lämnar ett inköpsförslag till mitt bibliotek ... det blir billigare så och dessutom sprids på så sätt kunskapen i kommunen.


4 kommentarer:

Anonym sa...

och så få man kolla utgivningsdatumet.

Nils eriksson sa...

Leif har ju verkligen lyckats på Södra. Det hade varit skoj att läsa hur han tänker.

Anonym sa...

Läste utdraget av boken, den verkar ju kanonbra, ska lägga in en beställning direkt!!

Anonym sa...

Jag läste i SMP att Leif som sitter som ordförande i Skogsindustrierna nu förhandlar med facket huruvida det blir strejk eller inte i pappersbruken. Intressant att hans bok om ledarskap kommer samtidigt som detta.