fredag 9 oktober 2009

Framåt ...

Bara som en bekräftelse för marknadsoptimister ... Södra krattar manegen för ytterligare en prishöjning på massa i november. Visserligen startar produktionslinjer i Kanada och Finland ... men med lite tur så balanseras det av neddragningar i USA, där producenterna fått stora stöd för svartlutsförbränning.

Rottneros aktiekurs har ökat med 25% sedan de två senaste massaprishöjningarna, alltså på en månad, och det ger stöd för den kommande nyemissionen. Den mycket riskvillige kan spekulera i fortsatt kursuppgång med stöd i nästa prishöjning och devalveringar i Baltikum ... en svagare krona då.

SCA har många planer på G, och nu är det sågen i Bollsta som skall rustas ... och det tyder väl på framtidstro.

Skogsstyrelsen presenterar statistik över virkespriserna för tredje kvartalet. Intressant? Nej jag tycker inte det ... inte med den senaste tidens rejäla prishöjningar.

"Fler läser tidningar", utropar Orvesto, som väl är ett analysföretag, på förekommen anledning som stavas lönsamma konsultuppdrag. Jag för min del har ju analyserat Dagens Industri ...

Fler skulle nog läsa tidningar, gärna i pappersform då, om innehållet och utformningen var långt bättre än vad det är idag. Ointressant "journalistik" och rena felaktigheter lockar inte mig ... och inte heller fick jag det där "erbjudandet jag inte kunde motstå". Om nu mitt specialintresse bevakas så styvmoderligt, så antar jag att det är lika illa inom övriga ämnesområden.

Därför läser jag Cornucopia ... som en tid nu haft reklam för investeringar i teakplantering. Det finns många firmor som sysslar med just den sortens investeringar ... och jag avråder eftersom det inte finns någon fungerande andrahandsmarknad.

"Forwood goes forward" ... Forwood gör en nyemission som kan dra in 5 MSEK. Tråkigt prospekt som inte säger något intressant, och jag avråder från teckning. Bästa köpkurs är för närvarande hälften av teckningskursen ... säger väl en del ... och dessutom går bolaget antagligen med förlust ... förra årets positiva valutavinst bör i år ge en motsvarande förlust.


Inga kommentarer: