måndag 28 september 2009

Utvärdering

Ett år har gått och jag konstaterar ... det finns inget större intresse för skogindustrin i blogvärlden. Jag får fler besök när jag är oseriös och kommenterar politik och samhällsfrågor än när jag försöker hålla mig till väsentligheterna. Det gäller att hela tiden skriva något tillspetsat ... men hur gör man för att få besökare på helgerna?

Två veckor har jag haft en provprenumeration på Dagens Industri ... och jag är besviken. Jag uppskattar verkligen det färgade tidningspapperet och känslan av att läsa tidningen tillsammans med katten ... men skall det inte vara något intressant innehåll oxå?

Droppen var den vinklade och felaktiga artikeln om Aracruz i fredagens tidning. Om det finns intresse kan jag reda ut begreppen lite bättre ...

Holmen effektiviserar och stänger den lilla kartongmaskinen i UK ... och frågan är varför dom inte gjort det tidigare. Jag menar varför har dom tillverkat den dåliga kartongen, och till och med investerat i maskinen, när nu fokus ligger på "spetskvaliteterna".

Stora Enso startar upp massafabriken Enocell ... och det är helt logiskt eftersom massapriset har ökat rejält. En helt ogrundad misstanke är att importen av ryssvirke kommer igång mot slutet av året. Synd bara att Sunila "måste" stängas.


1 kommentar:

Anonym sa...

Märkligt att Holmen tänker säga upp 100 personer vid pappersbruket när de just börjar rekrytera till nya sågen nästgårds. Och förresten så kanske inte personalminskningarna behöver gå i ett rasande tempo, vinsten första kvartalet var väl i runda slängar 300 miljoner...