fredag 4 september 2009

Turbulens ...

Igår satt jag några timmar i en gammal utsliten Volvo ... och idag får jag mitt straff. Jag känner mig trettio år äldre än vad jag är och redo för rullatorn ... doften av liniment är tydlig.

Så typiskt svenskt ... att gnälla för minsta lilla motgång.

Tacka vet jag de flitiga och uthålliga asiaterna, som i allt försöker se till väsentligheterna.

Affärsvärlden har en i mitt tycke utmärkt artikel ... och på ett liknande sätt kan skogsägaren resonera, om hon/han är missnöjd med virkespriserna. Investera likviden i den förädlande industrin och hoppas på stigande aktiekurser. Lågavkastande skogskonto är av ondo i min värld, men då gäller det att ha ett ordentligt underlag för räntefördelning ... vilket Cornucopia påpekat i ett inlägg som förtjänar att läsas igen.

Billerud genomför just nu en nyemission ... och frågan är om man skall teckna ny aktier eller sälja aktier och teckningsrätter. Prospektet är omfattande, men tillför inget nytt tyvärr.

Billeruds aktiekurs har fallit med mer än 10% den här veckan, och teckningsrätterna bör då med enkel matematik ha fallit med ungefär 30%. Köpläge eller inte, det är frågan.

Den som verkligen vill köpa Billerudsaktier just nu kan också teckna utan teckningsrätter för 19 kronor per aktie. Aptitligt men osäkert.

Den här veckan har också ett antal analytiker spått i kaffesumpen om papperspriserna under 2010, och de är eniga om en sänkning på ungefär 5%. Marknaden, och med det menas de företag som i verkligheten säljer papper och kartong, verkar ha problem med fattningsförmågan ...

I verkligheten höjs nu listpriserna för de flesta kvaliteter 30-40-50 USD/ton eller motsvarande i EUR och en bidragande orsak är naturligtvis utvecklingen på massasidan. Den tillverkare som inte kan kompensera sig för ökande kostnader hamnar snart i ekonomisk kris.

Inga kommentarer: