onsdag 16 september 2009

Följa DI ...

Cornucopia följer vad som avhandlas i Dagens Industri ... så då gör väl jag likadant.

Just nu har Dagns Industri ett erbjudande ...pröva tidningen gratis i två veckor. Tidningen på webben ger jag inte mycket för, för med mina synfel kan jag bara läsa rubrikerna. Mycket mysigare är då pappersupplagan, som enligt min mening är oöverträffad när man vill tända en brasa ... kvalitetspaper från Holmen känns tryggt på något vis.

Anyway ... Igår morse var det premiär, och det fanns ett och annat att kommentera.

Först ut var Rottneros och "den spanska smällen". Ingenting nytt i sak ... det kostar att lägga ner verksamheter. Vad som däremot är intressant är att "Sverige är unikt billigt vid fabriksnedläggningar". Nyheter för högerpopulisterna som värnar om företagsklimatet.

Stora Enso har kommenterat marknadsläget, och ser få ljusglimtar. Fortsatt press på tidnings- och magasinspapper, men vätskekartong går bättre tack vare kinesisk efterfrågan.

Idag kan man läsa att skogsindustrin numera är ledande exportbransch, mätt i miljarder kronor och rullande tolv månader. Tyvärr får vi klara oss utan analys ...

Inga kommentarer: